Sempoii jer...

Untuk menjadi Artakus, hati mesti cekal, jiwa mesti kental -Ahmad Patria Abdullah-

My Photo
Name:
Location: Bukit Subang, Selangor, Malaysia

Sempoii ladyyyy with a simple life. Srikandi Morrok Legion ke III, empayar Morrok. Long life Morrok!!

Tuesday, November 09, 2004

Umrah - Day 5 - Mekah

25th August (rabu)

Ziarah Jabal Thur. Tak dibenarkan panjat bukit tu. Kalau derang bagi pun, aku tak panjat der..hehehe. Jabal Thur ni tempat di mana Rasullullah (s.a.w.) dan saidina Abu Bakar (r.a.) sembunyi dr buruan org Kafir. Lepas Rasulullah masuk gua ni, Allah perintahkan labah² dan burung merpati buat sarang kat depan pintu gua so org kafir tak dapat kesan Rasulullah coz kalu ikut logik, mustahil la Rasulullah leh masuk gua tu tanpa rosakkan sarang² tu. Subhanallah. Maha Suci Allah. Kat sini, ramai org jual gambar² Jabal Thur. Satu paket gambar rega SR 5. Dalam satu peket ada la lebih kurang 15 keping gambar saiz 4R.

The Holy Prophet (Sallallahu 'alaihe wa sallam) and his Companion Hadhrat Abu Bakr Siddique (R.A.) were concealed from their enemies in the Cave of Thaur, 3 miles from Mecca for 3 nights Sahih Al-Bukhari Hadith 5419 Narrated by Hadhrat Aisha (R.A.)

Since photographer aku sakit kaki tak bley jalan jauh, so dia cuma leh amik gambar aku kat kaki bukit jer, dalam bas baru aku terperasan.."oopss besar gambar sempoii dr bukit Thur..huhuhu..", so aku amik gambar Bukit thur dari Internet kasik clear.. (source: http://www.emax.freeserve.co.uk/gharesor.htm )







Ziarah Jabal Rahmah. Tempat pertemuan Nabi Adam dan Hawa setelah diturunkan ke bumi. Tempat paling sesuai utk doa kebahagian rumahtangga. Tak larat nak naik sampai ke atas, doa pun kat anak tangga pertama :p

sempoii dan unta berbekgroundkan Jabal Rahmah :P

Banyak “unta berhias” (bukan janda berhias) berkeliaran kat sini. Kalau nak bergambar atas unta guna kamera sendiri kena charge SR5, kalu guna kamera tuan unta (kamera Polaroid) kena bayar SR10. Aku guna kamera sendiri suruh budak tu amik, tapi lps tu budak arab tu terus keluarkan kamera polaroid dia, terus amik gambar dan mintak SR15, bengang jugak tapi bagi jugak la takut dia tak bagi aku turun unta, lagi naya..huhu..Bila tuan unta tu sebut “duduk” unta tu terus duduk..terer tul unta kat sini, reti cakap melayu. Kalu la aku tau dia reti cakap melayu, dr tadi aku suh dia duduk. Bila naik bas, akak sorang tu cerita dia dibawa naik unta sampai satu kawasan sunyi belakang bukit dan takde org, pastu budak arab tu amik gambar dia 3 keping (posing sama lak tu) dan minta SR50. Terpaksa bagi takut dia buat apa² tak elok.

Moral of the story, jgn jalan sorang² kat tanah Arab, sentiasa jalan dalam group atau bawa kawan sorang dua.

Miqad di Ja’ranah, Start ihram, mula² nak niat ihram utk Mek (mek sedang sakit kuat dan uzur), tapi tak ingat nama ayah mek. So niat utk diri sendiri utk kali ke-3

Kena allergik teruk coz banyak makan ayam sepanjang kat sini. Muka dan tangan kena rashes.

Lepas Isyak gi farmasi beli ubat allergik & kak Ropziah beli ubat batuk & demam. Kak Jue ajak buat umrah lagi sekali, orang Tabung Haji sediakan bas utk ke Tana’im utk Miqad. Tapi tak larat. Ingat pesan d”b,
buat yg termampu. Dia risau kalau aku semput. Thanks d”b.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home