Sempoii jer...

Untuk menjadi Artakus, hati mesti cekal, jiwa mesti kental -Ahmad Patria Abdullah-

My Photo
Name:
Location: Bukit Subang, Selangor, Malaysia

Sempoii ladyyyy with a simple life. Srikandi Morrok Legion ke III, empayar Morrok. Long life Morrok!!

Tuesday, September 23, 2008

Syamil & Syahira dibulan pose..

Puasa

Ada improvement budak² tu Ramadhan tawon ni. Ni kali pertama Syahira pose penuh sehari. So far baru ponteng 5 hari. Dia janji tanak ponteng lagi sebab nak dapat duit raya extra lagi RM25. Satu hari singgit. Ye..ye ye..tak baik bagi duit kat budak..tapi tu bukan rasuah..tu insentip hihihi..

Syamil? hmmm..mcm dulu² gak la.. time sahur kekadang dia join, tapi baru kul 7pagi dah mintak susu. tak dapek den nak nulung der.. tapi kat sekolah tadika dia tak makan tak minum. Ustazah suh pose. Balik dr sekolah, terus jerit "uwaaaannn..syamil lapar!! nak makannnnn!".

Pi Pasar Ramadhan

Weekend, aku jarang ikut derang pi PARAM. Tak larat aku nak panas²..nak pitam² tgh org ramai tu. Syahira besenya akan bawak beg mengkuang warna merah. Macam PA abah dia lak. Beli lauk, masuk dalam beg. Style mokcik² tu. Mmg si Syahira ni byk gaya makcik sebab time aku keje dia tinggal ngan nenek, atuk, adik² aku. So dia cpt meced. Peberet food dia laksam kelate, mee goreng, roti john dan air ijo (honey dew).

Syamil suka semua jenis makanan (macam aku la), kuih cek mek molek, roti John ngan air soya. Makanan dia jer 4-5 jenis ngalahkan org pose.

Buka pose

Time buka, Syamil la yg paling sibuk baca doa. Doa makan je 3 bahasa. Mula² dia baca yg arabnya, pastu yg Englishnya pastu ada trenslet bahasa melayunya. Time dia baca, abah dia buat muka "sabar je laa". Tapi takleh kutuk kang dia merajuk, tu persediaan nak jadi imam sok² masa dah besar nanti...

Syahira lak, dia cuma leh makan 3-4 suap je pastu dah kenyang. Bukan takat kenyang tapi kenyang giler. Pernah sekali aku suh dia abiskan nasik yg tinggal lagi 3 suap, end upnya lps tu dia muntah², sakit peyut dan demam 3 hari. serik aku. Kalau dia lapar, dia makan. Kalau tak lapar takleh paksa². Kalau aku camtu kan bagus...huhuhuu dreamimg la yewww...

Maghrib

Derang selalu jemaah ngan abah dia time maghrib. Time tu aku biasanya bz ngan basuh² pinggan. Tapi lawak la derang nih. Abah dia salu komplen kata Syahira kalau baca doa iftitah ngan Fatehah tu punyala kuat, lebih kurang mcm cakap sorang² tapi sampai tersembur² air liur tu. Kan ada org yg jenis semayang camtu. Sebijik² org sebelah leh dgr apa dia baca. Kekadang abah dia kena tunggu dia abis baca baru ruku'. Ada kaa...

Syamil lak, dia dok blakang kakak. Time tahiyat dia salu tertinggal. Bila abah dia bagi salam mesti dia terus jerit

Syamil: "Syamil baru baca Atttahiiyatuull la, abah dah abis plak.."
Abah dia jawap.."Syamil lambat sangat huhuhu...".

So tu komplen dia yg paling biasa la. Cuma baru² ni lps semayang dia jerit

Syamil:
"Syamil baru baca Ashaduallllaaaaaaa...abah dah abis plak...apa la abah nih.."
Abah dia jawap plak.. "ok la tu ada improvement, salu baru nak setat dah abis.."
Wakakkakakak! adehh.. tak larat aku dengor derang bising². Tapi pastu aku cakap slow talk sama dia, kasik abis baca, bagi salam baru komplen². Ni dgn tak bagi salamnya terus komplen tak sempat..huhu..

Dah few weekends aku pi opis siapkan keje yg tak abis². Syahira yg very the family type punya org akanmembebel² la kata aku asik sibuk ngan keje, tak ingat dia. Tapi yg buatkan aku terkedu bila Syamil yg selalu sempoiii cam takde perasaan tu leh jawap "mama kena pegi keje, kalau keje tak siap, nanti mama tak boleh raya..kita semua tak bleh raya". Owhh so suwiiittt.. at least dia paham.

Tu lah dia...baru 2 org dah byk ragam. Kiut² ragam derang. Sebab tu bila orang tanya aku nanti bersalin nak anak laki ke pompuan? aku jawap tak kisah sebab setiap budak tu ragam dia lain². Penghibur jiwa mak bapak.

Tapi kalau korang tanya cik asben aku, jawapan stendet dia, dia akan jawap sambil nyanyi lagu "Gurindam ibu" nyanyian Hail Amir ngan Uji Rashid.. Dia mmg oldies sket hihihi..


"biarpun perempuan ataupun lelaki
hanya Allah sajaaaa yg mengetahui..."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home