Sempoii jer...

Untuk menjadi Artakus, hati mesti cekal, jiwa mesti kental -Ahmad Patria Abdullah-

My Photo
Name:
Location: Bukit Subang, Selangor, Malaysia

Sempoii ladyyyy with a simple life. Srikandi Morrok Legion ke III, empayar Morrok. Long life Morrok!!

Saturday, August 23, 2008

Gua dah Overload beb..

Aku tersangat bz.. bz dari hari2 yg dulu2.. tertekan jiwa aku nih..

Dah 2 tawon aku handle country China. Dari data2 dia sampai la proses data dan keluarkan segala jenis tok nenek punya report. So far aku leh handle kerenah org2 RIS (orang yg collect data kat Beijing dan Shanghai). Deal ngan derang ni ok cuma derang ni mmg kaki last minit. Hantar data yg beratus2 tu last minit pastu suh run memacam report last minit. But by looking at derang punya nature, aku boleh accept la sebab kat sana derang kata life derang very tough.. dan survivor punya cara la. Ada peluang rembat..ada peluang rembat..so thats why derang payah nak plan survey schedule derang dr awal tahun..macam2 country2 lain.
Ok.. i follow.. (mati la pinjam sat tagline channel sinar FM kat sini..hikss!). Country china ni antara country yg paling banyak participants.. kalau data sekali masuk ada la dalam 100+. But utk August ni yg paling haru..aku terima 261 data. Data2 ni aku perlu check satu persatu (cleaning process), kalau jumpa error, query balik kat derang. Then perlu load ke dalam system yg kena lalu byk procedure, then create database...then check database kalau jumpa error at this stage, muka leh jadi biru sebab kena lalu balik query proses dan load balik data dalam system.

Lepas tu kena create online database yg akan digunakan oleh client. Nak create online database ni satu hal, kena lalu 2 sistem validation baru boleh load. Kalau jumpa error kena fix, not just klik2 button tapi kena investigate dulu kat stage mana benda ni berlaku. Kalau nasib malang bertimpa, jumpa error yg disebabkan data tak berapa tinggi quality contoh banyak code has been coded as "others". Client bayar riban-riban bukan nak nengok data "others"..derang nak nengok specific job position..atau specific job function.

So for this august database, aku kena handle 261 data.. dan capability aku cuma boleh check 15 data dalam satu hari. 261 bahagi 15 (itu kalau takde interruption dari luar), aku memerlukan 17.4 hari utk clean semuanya. Tu belum proses2 lain. Kalau last year, ada yg ramai yg tolong. So distribute sorang 30 data ke, baru dapat meet dateline. Sekarang aku cuma ada 2 org yg tulun, yg capability derang ialah clean 2-3 data dalam satu hari....huhuhu..masak aku seh. Tolong pun macam tak tolong je kan.. Tapi aku still appreciate budak berdua yg tolong aku tu.

Khai? khai tak dpt tolong sebab dia team lain dan handle country India.. huhuhu.. yg tu lagi aku tak berani campur sebab derang nyer masalah lain, masalah bab belit2 cerita..mmg derang pakar.. huhuhu..

So this year aku akan berpuasa dan berbuka kat opis la gamaknya. Macam2 tawon yg sudah gak. Kalau dulu aku buka ngan Bib dan Maya, sekarang dua2 dah takde. Bib dah keje tempat lain dan maya dah transfer gi opis branch kat singapore. Good for her. Kat sini peluang utk transfer ke negeri2 yg kita handle tu ada, tapi kalau aku kena transfer china pun, mati idup balik pastu mati idup balik jadi katak pun aku tanak pi sana...nauzubillah hihihi.. simpang meleikat pat-ploh-pat..*kalau jadi katak..hikss*

Delivery date sepatutnya 15th Sept tapi sebab derang dah extent cut off date data collection tambah seminggu so sepatutnya delivery date tambah seminggu je la. Tapi tu tak relevan ngan China. Sebab? sebab kalau extent seminggu pun, tapi data yg bertambah masa extention tu dah bertambah lagi 150 data.. tak logik kalau delivery date pun cuma tambah seminggu kan. Lu pikir la sendiri labuu...dan harus diingat aku cuma boleh clean data 15 per day..blom proses yg lain tuu..ingat tuuu....

Congaknyer congak..new delivery date ialah 22th September..itu pun kalau derang tak reti bahasa still nak tambah seminggu la kan. Utk menambahkan siksaan dan lara hati aku..tetiba platform utk online database tu akan di freeze kan starting 25/9 sampai 30/9. Time tu takde sapa leh load data..adjust2 database dalam site tu. Dan 1st October akan launch satu online database-baru-apakejadahnya yg dijangka memberi impak maksima kepada semua client. Aku pun still blurr pasal tu..tunggu je ler... dan juga pada 1st October tu je la baru kitorang leh upload database baru ke dalam platform tu.

Err korang paham ke keje aku nih? wahahahaa! err kalau tak paham dok ontok2 kat tepi gelanggang sambil main batu seremban..eh? hihihi..Sambung balik. Actually semalam aku dah buat survey planner aku utk pojek nih..dari mula proses sampai delivery utk bagi kat boss for approval. Konpiden siot nak load data on 1/10/2008 sebab mmg konpim tak leh load sebelum 25/9 sebab data byk gila ...dan kalau semua proses bergerak cantiiiiik.. new delivery date would be 6/10 gitu.. Ok la tu.. (sambil tunjuk jari telunjuk kat audien yg tak sampai 5 org)

Dan hari ni tetiba aku teringat something ............ dan peluh jantan mula menitik di atas dahi satu persatu.. (err dahi ke dagu?)

Yaa Tuhan.. 1/10 tu kan ke hari raya pose dan aku lupa aku dah mintak cuti raya seminggu dr 29/9 sampai la 3/10.... Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! abis la akuuuuuuuuu...

TENSI TAHAP YETIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!

p/s: Yeti adalah satu spesis yg dok kat salji dan suka menolong orang baik dikala kesusahan.. Anda boleh menjumpai watak ini dalam filem Mummy...huhuhu..

p/s: malam tadi sempat ngk citer Wall-E yg comel tu ngan cik asben dan kids.. kiut citer tu... robot pun tau apa rasa kehilangan...org yg kita sayang. Dan pagi tadi anak2 aku dah start panggil Wall-E dan Eveeeee (dia sebut Evaaaaa) ngan each other..dan yg tak bestnya syira cakap aku macam pompuan gumuk dalam BnL tu..cessss .... ;p

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home