Sempoii jer...

Untuk menjadi Artakus, hati mesti cekal, jiwa mesti kental -Ahmad Patria Abdullah-

My Photo
Name:
Location: Bukit Subang, Selangor, Malaysia

Sempoii ladyyyy with a simple life. Srikandi Morrok Legion ke III, empayar Morrok. Long life Morrok!!

Wednesday, March 08, 2006

Tour d' Hatyai - Day 1

Pegi 1 beg, balik 3 beg :p

Sori la weih lambat apdet, ralit dok baca review org lain pasal Hatyai, lupa plak yg aku lom apdet blog sendrey..hahaha! tak bosan ker nak baca entry ni? Kang rasa cam Astr* plak dok ulang2 cerita. Ahakss! Tapi aku citer ngan cara aku, detail tu yg amik masa nak apdet hehehe!

Memula tu plan nak pi ngan the whole family tapi kak aidid kata tak berapa seswaiii nak bawak budak sebab banyak jalan², takut derang tak larat jer. Kebetulan plak last minit, asben aku nak join camping kat Ulu Bendul ngan bebudak Taekwon-do Kolej Telekom, so “terpaksa” la syahira ngan syamil pi ikut dia camping. Aku tak paksa yer, tapi dia yg beria nak bawak sebab nak dapat lesen ekspress dr aku.

Ekceli, pakcik² kipli AF3 yg anjurkan rombongan ni. Kipli tak dapat join sebab ada show. Pokcik² ni dah 10 thn pengalaman bawak org ke Hatyai. Sebelum pi, asben aku sempat pesan, “Bawak 200 jek tau” . Aku jawap dalam ati..”errr kalau USD200 boley?” :p

Bertolak dr Pudu kul 10.40mlm. Rombongan kitorang ada dalam 20 orang jek, sebahagian lagi penumpang luar. Geng PFS yg join ialah kak aidid, Lan, waiem, kak iffa dan abg shalim (mana leh berenggang pasangan telenovela venezuela samonella nih). Bib, opismet aku pun join. Dia ok sebab tu aku ajak dia. Bas dia best, aku rasa seat ergonomic (berlekuk) tu ngam² jer ngan punggung aku, walaupun Bib kata “takde la kak, seat saya ada lebih ni”..hohoho! nampak no badan aku mmg besar. :p Tgh malam singgah kat Perak makan² then naik bas, tido..tido..tido. Kul 5 pagi sampai border. Naik turun, naik turun urus kastam 2x (kastam mesia ngan telen)

Singgah kat kedai bebas cukai sebelum masuk Thai. Dok compare² perfume situ ngan kat KL, ok la murah gak. Tapi derang kata rega cokelet lebih kurang jer ngan KL. Pi bekfast kat restoren Rockie, makan nasik lemak sambal best ngan roti canai garing. Roti canai makan separuh jek (ni utk bacaan Abg dins), roti canai dia best woo rugi kalau tak abiskan (ni utk pembacaan org len :p). Tapi neskopi ais dia umang aii, manih leting. Nak telan pun tak sanggup (betul ijip, aku tak terminum), last² minum mineral water.


Then check in kat Hotel Ambassador. Kitorang dapat bilik sederet kat tingkat 2, No 201 (kak iffa ngan abg shalim), 202 (Lan the single mingle), 203 (aku ngan bib), 204 (kak aidid ngan wai em) pastu 207 (akak Kipli, Lin). Transport sepanjang dok sini ialah van VIP yg muat 12 org tu siap ngan karaoke sekalik.

Mandi² pastu turun. Pi Nora Plaza yg femes ngan barang kulit, barangan gold plated dan batu burma. Aku cam bese stuck kat kaunter jual brgn kemas jer. Cantik² berpinar mata, tapi aku takde plan nak beli sebab aku jenis suka beli tapi malas nak pakai. Tak elok membazir..kan kak aidid, tapi kalu beli henbeg bebanyak takper hehehe! Sempat la merasa aiskerim yg “macam² ada” tu. Part bawah sekali ada roti, pulut, aiskrim, part atas ada kacang, buah kabung ngan benda alah kuning² tu dia potong dadu. Wai em kata tu apricot kering kot, aku plak teka musti betik kering. Pastu ada pokcik tu menyampuk “banyak la ko punyer apricot, tu labu laaa” huh! “laaaa labuu ke tu labuuuuu?” :p



Pastu gi Kok Yo. Kok tu maknanya pulau, so Kok Yo tu maknanya Pulau Yo lah. Yo! Yo! Wassap beb! Kat situ ada jembatan terpanjang di Telen. Ajaib sungguh jembatan gitu punya panjang takde tol. Cuba korang pi umah aku kat Tmn Bkt Subang, jalan sebatu satu ada tol. Dr tol tu ko leh nampak tol kat depan. Hampeh! Kat Kok Yo ni ada kedai jual macam² kacang kecuali kacang hantu. Pergi plak kat kawasan pantai, kena lalu titi ke jeti tempat port nelayan. Walaupun “titian usang”, namun tak menghalang kitorang yg saiz “boleh tahanla” dr bergambar tak hengat.


Pastu singgah plak kat tempat apa ntah, kitorang pangge Batu kepala gajah. Batu tu macam bukit pastu derang ukir macam bentuk kepala gajah. Kena lumur minyak kat kepala gajah tu kalau nak nombor ekor. Kat situ minum air kelapa muda, 20 bhat jek. Sebelum tu Bib ada kata, “kita ni asal singgah jek musti ada makan²”. So, aku ingat kat sini takde la makan², adooo jugak..makan kelapa muda.
Weihh..tunjuk apa tu weii..:p

Pastu pi pantai Samila plak. Kat situ ada patung ikan duyung kat tepi pantai. Aku ngan kak aidid terstuck kat satu kedai tu dekat satu jam kot. Kedai tu jual t-shirt ngan jewelery dr Burma. Harga murah gila. Aku kuatkan ati takmo beli gelang tu sebab aku kan dah cakap, kalu aku beli pun aku gerenti tak pakai. Aku “cuma” borong tshirt 5 lai ngan 8 brooch dr kulit kepah. Masa dah nak kuar kedai, org yg jual gelang batu² tu approach aku lagik. Tak serik². Tapi dah rezeki dia la kot, aku terbeliiiiiii jugak satu..uwaaaaa! err tapi murah 30 bhat dr kak aidid yg beli awal² tadi la hehehe! Jgn bengang ahkakk! Pastu derang dah ready nak balik, aku ngan kak aidid baru pasan kitorang blom bergambar ngan ikan duyung lagi..zassss! tarik Lan (jurugambar rasmi dalam ini misi) pi amik gambar ngan ikan duyung. :p.


Ehh lupa nak cakap, kat sini buah mangga besar² tu derang potong² then kembangkan cam bunga. Cuma 20 Bhat jek. Sedap weh!

Pastu pi Padang Besa, jauh gak. Sepatutnya sebelum check in hotel, kita kena pi Padang Besa dulu sebab dia located kat sempadan tapi sebab bas tu bukan kita yg ampunya, maka kena g hotel dulu pastu naik van sendrey pi sini. Punyalah jauh sampai kitorang semua tido tak hengat. On d’ way, Achik tak sihat so dia tak jadi join, then balik sendrey naik tut² pi hotel. Sian dia. Ekceli, ada 2 option, kalau nak singgah makan lunch (lunch hapenyer dah kul 4 masa tu), kita cuma ada masa kejap je shoping sana. Kalau nak shoping lama skit kena skip lunch. So we all decide nak skip lunch (sanggup tu u olss). Tapi ada gak yg pi makan sebab tak tahan lapar, so tunggu derang makan dlm setengah jam. Aku sambung tido sebab tetiba pening yaa amats. Tatau la sebab cuaca panas ker atau sebab aku skip makan.

Aku mmg pantang ngk henbeg banyak gini, pantang nampak sure nak beli hehehe!

Sampai padang besar dah lewat gak la. Kul 6.30 gitu. Rambang mata ngk henbeg memacam pattern ngan kaler. Last² aku terminat kat satu benda ni..pedang samurai. Dia ada 3 saiz ngan stand dia sekali, lebih kurang 18 inci, 15 inci ngan 10 inci. Berat pedang tu. Brader Saiful tu cakap, benda gini payah nak lepas kastam, then tokeh tu kata “takpe..lepas punya, saya balut elok²”. So aku beli jugak nak hadiahkan kat Abg Dins. Dia mmg minat barang² camtu. Harga dia ok la (takleh cakap nanti Abg Dins tau hehehe). Lps beli pedang tu, aku beli beg sandang ngan gelang kristal. Tuluuunn la jgn goda aku ngan gelang. Kan dah terbeli :p

Kepala still penin. Sambung tido. Then sampai hotel pun sambung lelap sat then pi dinner. Dalam van tetiba rasa loya yg amatss, terus kuar van n muntah. Punya la banyak, bila punya makanan dia kuar ntah, takkan bekfes tadi kot. Lega sikit. Dinner malam tu aku tak enjoy sangat walaupun lauk sedap gila. Ada ikan masak apa ntah, sayur campur, tomyam campur dan kerabu mangga. Tapi bila dah penin, semua benda masuk tekak rasa tak sedap. Budak lain macam tak caya aku makan nasik suku pinggan. Napa? tak percaya yer?

Kak aidid ngan kak iffa sambung jalan pi pasar malam terbesar kat Hatyai. Aku dah tak larat sebab penin tak ilang. Balik hotel, makan panadol 2 bijik, trus kabom. Konon² nak tido sat sebab lom semayang, bangun² dah pagi. Aiyaaaaarkkk! Rupanya masa aku tido, ada cabutan bertuah kat lobi hotel ngan sesi karaoke. Since aku ngan wai em dah tido, roommate kitorang pun join la ngan tak kunci bilik memasing. Derang kasik alasan yg “agak” munasabah..hehehe! “kalau kitorang kunci bilik, nanti korang tak dapat aircond, sian lak” (sebab kena letak kunci baru letrik ada). Hohoho! tapikan, kalu org kidnap kitorang canner? :p. takper ..bagus intention derang tu..

So day 1 tamated. Tunggu citer day 2 plak yer yg ntah bila lak nak apdet hahaha!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home