Sempoii jer...

Untuk menjadi Artakus, hati mesti cekal, jiwa mesti kental -Ahmad Patria Abdullah-

My Photo
Name:
Location: Bukit Subang, Selangor, Malaysia

Sempoii ladyyyy with a simple life. Srikandi Morrok Legion ke III, empayar Morrok. Long life Morrok!!

Friday, October 13, 2006

Konpius tahap dewataraya..

Kalau Watie Elite leh kurus sebab konpius, aku pun rasanya bakal kurus gara² konpius sejak semalam.

Sesungguhnya aku berada di alam mode konpius yg nyata..gini citer dia..

Semalam cam bese ada appointment ngan cikgu Feizan. Kena timbang utk kali ke berapa ntah, aku pun dah loss count. Cam biasa tiap kali timbang sure turun dalam 2 to 3kg gitu. Cuma semalam lari sikit bajet sebab time buka aku terbelasah makan tak hengat..nah kauuu..lps makan baru tingat nak kena timbang sat gi. Tak kisah la kan. Bukan selalu leh makan nasik berlauk, ngan otak², murtabak, ngan kuih 2-3 jenis ngan air honey milk satu gelas besar kan..oopsss.. (pandang kiri kanan takut cikgu nampak). So hasilnya berat aku CUMA turun lagi 1.9kg (berat termasuk makanan buka pose tak hengat tadi). So secara totalnya, aku dah turun 9.8kg dalam masa 2 bulan dan 2 minggu. Alhamdulillahhh..Pastu mulalah sibuk nak sms orang nak bagitau..wahahaha! eksen siot..

Lps timbang, dgn coolnya aku pakai kasut balik...skang dah tak loncat² cam awal² timbang dulu sebab cam leh agak la berat aku menten turun dan turun dan turun tiap kali timbang. Macam kontrol macho gitu, tak tunjuk sgtla kita eksited (terlompat²..terkinja²) dpn cikgu cam dedulu kan. Tapi kat blakang cikgu yes! yes! yes! sambil joget ala crazy frog.. ;p

Pastu masa cikgu key in data berat baru dalam PDA, dia sikit² termenung. Pastu sambung balik taip., pastu termenung balik. Then dia tanya aku soklan tak berapa munasabah aku rasa

Cikgu: napa turun lagi ni?
Aku: hahh?? bukan tiap kali timbang saya mesti kena turun ke?
Cikgu: memangla…… tapii…

then dia sambung diam balik. Ni apa kes nih cikgu..tulun seksplain skit..

Then start buat weight training.Kena buat lungest dulu. Then buat stepper 5 min level 7 kasik warm up. Perghhh! peluh cam hujan beb. Then pi pulak dari satu mesin ke satu mesin utk muscle execise. Cikgu still dalam mode “diam-termenung” dia tu. Biasa time gini dia dah kecoh dah bebel aku memacam “tadi makan apa? banyak mana awak makan? Vitamin ada amik tak? Sahur makan apa? protin makan bila, multivitamin..bla la bla…” . Tapi bila dia senyap aku pun senyap la.

Then masa buat execise bisep baru la dia nak bercakap...

Cikgu: ekceli…saya target awak turun cuma 2kg je sebulan.
Aku : abis kalau turun lebih, sir nak buat apa?.
Cikgu: Takde la..boleh tu mmg boleh taaaapi…….. ,
<- panjang je tapi dia
Then dia diam balik. aiyooohh tertekan jiwa mek ginih. Then sambung mesin lain plak. Utk trisep. Lps diam yg panjang, macam tgh berpikir gitu, cikgu sambung lagi..

Cikgu: tapi dulu masa saya belajarkan wak, berat turun yg ideal ialah 1-2kg dalam sebulan je wak”. (laa tak abis lagi topic berat aku nih)
Aku : abis nak wat cemana, dah mmg target saya nak kurus sebelum raya, saya usaha bebanyak la”.
Cikgu: ye lahh saya kata ideal…awak ni drastik …tak digalakkan sgt sebenarnya.
Aku: apa pulak..saya bukan turun drastik sebab makan ubat diet ke apa, tapi saya menten workout..saya jaga makan..cara yg betul. pe salahnya” <- waaahhh aku mana penah kalahkan.

dalam hati *kang tak drastik cemana nak pakai kebaya kaler peach time pagi raya kat kelantan kan?*

pastu dia sambung balik diam..sambung lagi pi mesin² lain. Then tanya lagi..

Cikgu: dulu mula² berat awak baper?
Aku: *tuuuuuuuuuttt* kg (berat tidak dapat didisclosed atas sebab² keselamatan, kang ada plak yg imejin kang..huhuhu.)
Cikgu: tu lah ..banyak tu..9.8kg dah turun. Dalam 2 bulan setengah ek?
Aku: Tak..2 bulan 2 minggu
Cikgu: sama la tu..
Aku: tak sama..minggu dpn baru setengah bulan. (wahh aku bab² nombor ni mmg berkira..analyst la katakan)


*Hmm..patut la dia salu kata aku degil*

Pastu sambung lagik training memacam..dumbel..bridge..Then finally..dia kata

Cikgu: nanti jgn lupa bagi gambar sebelum & selepas tau. Saya nak letak kat website Fitness First
Aku: ahh tanak..tak koser saya..
Cikgu: isk..dia nih..


So sepanjang malam tadi aku dok pikir..ok ke idak aku diet camni ek? Aku cuma menten workout burn 600 kalori kat gym every day (Cuma time pose permit limited 3 kali seminggu jek, asben kasik), then buat weight training ngan cikgu 2x seminggu (nak kasik fit), pastu aku jaga makan dan makan supplement & vitamin yg cikgu suruh. Tu jek. Pastu as usual berat turun average, 2 kg dalam 2 minggu. Ok la kan.

So, aku tak paham napa cikgu cam teragak² nak cakap pasal result tadi, apa yg bermain² lam pikiran dia..atau mmg kebetulan jer dia tanak cakap banyak haritu? (bekgroud dipersembahkan lagu “Salahkah” dari the muffins)

Salahkah ku..kerana dietku begitu..
Salahkaaaah ku..kerana nak kurus begitu..
Salahkaaaaaah ku..ku tak bisa..ku tak bisa gumuk cam duluuuu..


Kalau selama ni bila aku rasa down tanak pi gym..cikgu akan cakap “kata nak pakai saiz s?”
Kalau selama ni bila aku rasa cam was² nak spent byk masa kat gym..cikgu akan kata “raya dah dekat, lom kurus²..caner nih?”
Kalau selama ni bila aku tak larat nak workout..cikgu akan cakap “don’t give up..k”
So, now bila aku rasa cikgu pun dah macam was² ngan result aku (drastic katanya)..dan bagitau reason tak clear gitu..aku rasa down n konpius sesangat.

Apa aku patut buat ek?
- Aku kena slow down workout ker?
- Aku dah leh start ponteng gym ker?
- Aku dah boleh start makan tak hengat balik ker?
- Aku dah boleh start makan aiskrim choc top mekdonel ker?
- Aku dah tak payah burn 600 kalori sehari cam selalu ker?

Tapi aku nak kurus!!!! ..uwaaaaaa!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home