Sempoii jer...

Untuk menjadi Artakus, hati mesti cekal, jiwa mesti kental -Ahmad Patria Abdullah-

My Photo
Name:
Location: Bukit Subang, Selangor, Malaysia

Sempoii ladyyyy with a simple life. Srikandi Morrok Legion ke III, empayar Morrok. Long life Morrok!!

Wednesday, June 08, 2005

Sepandai-pandai "tupai" melompat..akhirnya ...

Dua hari lepas, lepas nengok Diary AF lebih kurang 9.15 pm, baru la kitorang kuar gi dinner. Since kichen cabinet lom siap, “terpaksa” ler makan kat luar…ahakss! alasan kukuh tuuu... Masa kat simpang jalan keluar tu, tetiba Syahira cakap “Ma, makan dekat sini jer la” sambil tunjuk kat restoren sebelah kanan jalan. Asben aku jawap “alaa, kita pergi restoren yg dekat umah Wan tu la, jauh sikit”, so dia pun terus belok ke kiri. Tengah jalan, tetiba ada road block. Aku selamba jer la, kan selamba tu kerana benar (kan Mawi, kan Felix..kan kan kan). Tetiba asben aku cakap “abissss ler..road tax dah mati last week”. Huh! Terjengil bijik mata aku dengor. Dia bagi alasan tak sempat renew coz busy. Aiyoo abis laaa mek camni. Sure terbang RM300 ni. So masa turn lintas hormat kat depan polis tu, asben aku buat muka konpiden-macam-roadtax-idup abis, aku plak buat muka “seposen-ala-felix-urat pipi-tak-function” coz still terkezut sebenarnya. Dari jauh lagi asben aku dah kasik salam kuat² kat polis yg pegang torchlight tu. Polis tu senyum sambil suluh dalam keta ngan cermin depan keta. Pastu, dia kata, “OK”. Perghhhhh! Legaaaaa.. Dia tak pasan agaknya road tax keta tu dah arwah.

Masa makan, asben aku dok termenung pikir cemana nak balik lepas ni. Sure road block tu ada lagi kat situ, at least sampai kul 12 malam (3 jam). Maknanya kena balik lepas kul 12 malam gitu? Impossible. Mana kitorang nak lepak sampai 3 jam? Shopping kompleks pun sat lagi nak tutup dah. Aku pun cakap kat asben “mana bleh balik kul 12, karang tak sempat nak nengok Diary AF kul 11.30”. hohoho! Dah saat genting camtu pun still ingat AF lagik (Mawii!! Felix!!). Memang nak kena peng si sempoii ni. Asben aku cadang nak lepak kat umah mak atau kakak atau adik aku dulu (rumah kitorang semua dekat², ayah aku yg suruh), lepas diari AF baru balik. Isk cam tak berkenan lak aku, tak elok lepak umah orang malam² kan? Oleh kerana aku desperate sangat tak nak miss diary punya pasal (nak nengok Mawi ngan Felix), aku perah gak otak sungguh² suh kuarkan idea² bernas sket.

Lepas tu tetiba “Toinkkkk!” , kuar simbol mentol dr kepala. Since aku ni mmg cemerlang kalu bab keje in pressure, tak sampai 5 seken dah kuar idea bernas. “Apa kata kalu kita gi umah mak, pinjam keta Kancil Bakar (adik aku), kita letak keta kita kat situ, besok time hantar budak, baru kita amik balik?” Perghhh! sesungguhnya idea yg sangat bernas tidak memerlukan banyak ulasan. Trus bayor rega makanan dan gi umah mak. Kecoh la mak aku, ingatkan keta rosak ker, engine panas ker, ezos tercabut ker (hepp! Jangan gelak, keta aku yg dulu pernah tanggal ezos tau, bunyik macam motobot..hahaha!) ..Aku sengih jer tanak kasi tau. Kalu bagitau, sure dia ungkit² sampai sebulan.

So time balik, lalu balik jalan yg ada road block tu. Polis yg check tu orang lain, memang strict sikit, banyak kali dia suluh road tax keta tu. Kalau takde road tax memang jangan harap leh lepas cam tadi. So, Alhamdulillah. Lepas satu masalah. Cam lawak jek, pergi tadi pakai kereta lain, balik ngan kereta lain. Kalau polis yang sama yg check, sure dia leh terperasan. Kalau dia leh perasan aku yg pakai tudung merah dalam tu la kan..

Besoknya, asben aku kena outstation kat Bukit Beruntung. Balik dari sana, ada satu lagi road block. Perghhh! Tak abis² nak kasik orang darah tinggi. Dia cuba elak guna jalan lain. Tapi polis perasan, so derang pi kejar sampai dapat. Nak tak nak kena la berenti. Pastu, polis tu kata plat kereta tak ikut standard. Pastu dia nengok road tax plak. Abiss! Asben aku klentong dia kata kereta tu dah sebulan tak gerak. Dia gi outstation. Pastu polis tu membebel la sorang². Last² polis tu kata, “nak selesai kat sini ker kat balai?”. Huh! asben aku dah malas nak pikir, dia pikir abis la terbang RM300. Pastu asben aku jawap “kalu settle sini, berapa?”. “RM50” polis tu jawap. Lepas bayar, asben aku blah. Tak pasal² dapat share rasuah. siot jek.

Hahaha! Mana nak lari. Terlepas satu road block tak semestinya lepas selama² nya cik abang. Tak sampai satu hari, kena gak kat tempat lain. Dan sehingga entry ini ditulis, road tax tersebut belum lagi direnewkan oleh si empunya kereta.
Helloo! Abg Dins, bila mau renew ittew road tax?

Moral of the story:

1) Terlepas satu road block tak semestinya lepas selama² nya.
2) Jangan perlekehkan instinct budak umur 6 tahun.
3) Biar keta kecik asal Road tax idup.
4) Sentiasa “buat muka felix” bila ditimpa masalah.
5) Kekadang idea yg sangat bernas hanya muncul ketika ke"desperate"an melanda diri.
Apa lagi ek moral of the story dia?...hmmmmmm…..Lagi satu, bila la spesis polis rasuah ni leh pupus ek?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home