Sempoii jer...

Untuk menjadi Artakus, hati mesti cekal, jiwa mesti kental -Ahmad Patria Abdullah-

My Photo
Name:
Location: Bukit Subang, Selangor, Malaysia

Sempoii ladyyyy with a simple life. Srikandi Morrok Legion ke III, empayar Morrok. Long life Morrok!!

Monday, June 16, 2008

I love yeww daddyy!!

Haji Osman bin Chik..ayah saya..
Aku tulis entry ni time fathers day haritu. Tapi tak sempat² nak pos.

Aku panggil ayah aku daddy. Nampak cam tak sesuai je bila Tok siak mesjid, ngan jubah dan serbannya org panggil daddykan. Pernah adik aku yg lelaki tu time dia tadika, cikgu tanya apa nama ayah? Dia jawap Abu bakar bin diddy. Dia pelat tak leh sebut daddy. Hahahha!

Mak ngan ayah aku contrast sesangat. Mak aku jenis kecoh, garang and kalau buat keje laju giler, ayah aku plak jenis cool, sempoi, tak garang langsung dan suka wat keje last minit. Hahahha..so korang tau la aku ni ngikut sapa ye..

Cara ayah aku layan anak² dia sangat la best. Banyak benda yg aku still ingat sampai sekarang and kekadang layanan camtu berterusan sampai kitorang tua bangker nih... Kalua nak list down memory² manis aku ngan ayah aku sure tak cukup.. aku tulis serba sikit je la..

Masa kecik - tadika

- Time tadika, aku la makhluk tuhan paling seksi...oppss bukan..paling liat nak bangun pagi. Dah la montel time tu..tetiap hari ayah aku dukung aku masuk bilik air, mandikan , pastu dukung balik masuk bilik pakai baju. Punyo la poloseh (read: pemalas loghat noghori). Bekground kejadian, mak aku pot pet pot pet kat dapur bebelkan aku sambil siap kan bekfes.

- Pastu pi naik bas skola yg warna kunin tu. Aku skola kat tadika cina subang. So since makanan kat sana diragui, so almost everyday ayah aku akan bekalkan aku apa² kuih utk makan time rehat. Modus operandi dia, dia beli kuih kat kedai (sedangkan boleh je tapau dr umah, tapi nanti mak aku bising) dia akan tahan bas skola tu, pastu naik bas and bagi kuih tu kat aku. Ala² citer hindi tahan bas tgh jalan. boleh?

Masa kecik – sekolah rendah

- Ada la sekali tu time bulan pose. Balik dr sekolah tengahari, aku terus pi belakang umah nengok mak bakar sampah. Bukan nak nolong pun, cuma nak nolong main api. Hikss! Mak bising suh masuk. Aku degil. Aku cucuh api yg kat tengah² tempat bakar sampah tu ngan lidi.. Aku tak pasan kat lutut aku ada api keciiit je. Pelan² itu api suda bakar kain skola aku. Aku panik terus menjerit² cam org gila. Sakit siot. Aku tepuk² tempat terbakar tu ngan tangan sampai padam. Suku kain skola terbakar. Mak aku marah sangat. Tapi marah² dia pun, dia sapukan gak ubat kat lutut aku. Lutut kiri melecur sebesar tapak tangan. Kalau lebih besar dari tapak tangan, tu lutut gajah namanya. Pastu sambil letak ubat dia ugut aku kata taknak repair kain skolah aku tu sebab aku degil sgt. Aku nangis la sebab aku ada 2 lai je kain skola. Malam tu ngadu kat ayah. Senyap² ayah aku amik kain tu pi potong part yg terbakar pastu dia bukak part kipas kat kiri kain tu pastu dia jahit balik. End up, kain tu macam kimono jepun. Jadik kecik. Bila aku pakai kain tu takleh langkah besar². Maka jadilah aku sorang anak dara sunti yg amat sopan santun ketika berjalan.

Time Univ - buat keje part time kat airport subang

- Tiap kali cuti semester, aku akan keje part time kat airport terminal 1, subang. Company tu ada 3 branch – kedai sebenir, groceries / potostet dan cafe.. So every cuti semester aku tukar² jaga kedai² tu. Pegi keje kul 8, balik kul 11 malam. Sebulan dapat la dlm RM1200. Mmg heaven la rasa time tu.. imejin awal² 90-an, dapat rm1200 part time, enjoy sakan la kodok. Dan sepanjang 5 tawon aku keje part time on and off tu, tiap kali aku balik keje, ayah aku akan tunggu aku kat simpang jalan ngan motor kapcai dia. Without fail. Dari bus stop ke rumah mak aku, lebih kurang 10 minit jalan kaki. Masa tu manala ada hp, so kalau aku terlambat sikit ke, memang takde cara nak inform dia. Yg aku tau, kalau aku lambat ke cepat ke..dia still ada kat situ nunggu ngan motor dia. Terharu..


Time Konvo diploma – UTM Skudai

- Sehari sebelum konvo, ayah aku datang bawakkan baju kebaya kaler peach utk acara konvo besoknya. Asalnya aku nak pakai baju kebaya biru, tapi last minit baru aku tau biru tu ialah biru diraja. So tak dibenarkan masuk dewan. Aku call mak, kata tak dapat pakai baju tu. Mebbe aku akan pakai baju kurung yg biasa aku bawak pi kuliah. Nak pos laju pun dah tak sempat dah. Aku tak sangka lak ayah aku sanggup naik bas dr pudu ke skudai semata² nak hantar baju tu. Speechless. Lepas hantar baju, dia terus naik bas balik ke KL. Terkilan sgt sebab dah nyusahkan dia.

Time Prektikal kat Tampoi Johor

- Sempena besday aku yg ke..errr..ntah berapa ntah, ayah aku buat sepraiss tadaaa! Satu family visit aku kat tampoi. Dia hadiahkan earing yg ada batu kat tengah. Mak aku bising sebab aku akan cuti dlm few weeks lagi, so apa la salahnya kalau bagi hadiah time aku balik kat umah. Tapi since ayah aku so sweeettt.. dia nak buat seprais gak. Best woo..dapat earing dan dapat topap stok makanan dengan banyak :p.

Lepas Kawen

- Few months after kawen, everyday ayah aku hantar aku naik komuter kat sri setia. Masa tu cik asben keje shift and opis aku kat menara citibank kat jalan ampang. Kat stesen komuter, dia pimpin tangan aku sambil melintas landasan ketapi (amaran: jangan ikut cara aku. Aksi ini hanya sesuai utk org brutal macam aku je ;p). Bila sampai seberang, dia melintas balik ke seberang landasan pastu tunggu sampai aku naik train. Lps aku naik train, dia lambai² pastu baru dia balik. Aiyooo..yoo..kalau ikutkan time tu umur aku dah 24 tawon woo.. Sure org ingat dia pegang tangan bini muda. Ko tau je lah org sekarang suka gossip².. (macam aku..hihi)

Last 2 weeks..

- Baru² ni aku selalu lepak umah mak aku sebab nak abiskan cuti last year. So ada la sekali tu time kul 3. Mak, ayah aku, dan aku lepak² kat dapur sambil borak. Pastu aku nengok ayah aku ratah tomyam yg mak aku buat. Dia masukkan dalam mangkuk plastik yg boleh masuk microwave tu. Bila nengok dia makan, aku teringin nak makan. Carik mangkuk kaca takde. Tinggal mangkuk plastik. Aku pun amik tomyam amsuk dalam mangkuk. Bila ayah aku nampak, aku makan guna mangkuk plastik macam dia, dia gelak terkekek². Geli no ati dia. Spontan..mak aku jerit “tuuuu..bukan keturunan aku tu makan dalam mangkuk plastik”..selamba je aku jawap “takpe..orang keturunan daddy” hehehhehehehe..bengang je mak aku. Vangga je ayah aku dengor.


Sampai sekarang aku rasa ayah aku still layan kitorang cam kitorang masa kecik. Kalau sebut je nak makan apa, gerenti dia carik satu kampung, walaupun memasing ada laki..

Ni pesanan² peberet ayah aku utk anak² dia..

1) Jangan tinggal semayang
2) Baca yasin tetiap hari.
3) Jangan suka berhutang.
4) Jangan main saham.
5) Jangan pakai kad kredit.


Nota tambahan:
- Kalau hutang kereta dan rumah tu diharuskan. Gilo po nak bayar umah cash..
- Dia ada reason dia sendiri napa tak bagi main saham..tapi aku tak penah tanya detail.
- Tapi aku degil gak pakai kad kredit, so perit gak la nak bayar bulan². Azam aku, hujung tawon ni bebas dr utang kad kredit. Doakan.aaaminn..

Utk ayah aku. I love u forever and ever. Dan aku sangat bangga bila ramai kata aku anak daddy… fizikal dan perangai..yayy! Daddy sempoiii!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home